HVAD ER SEO OG HVORFOR ER DET SÅ VIGTIGT?

I dag kan vi ikke komme udenom, at søgemaskiner på nettet som Google, Yahoo, Bing osv. er blevet en aktiv del af vores beslutningsproces, når vi undersøger information, køber varer eller leder efter inspiration. Faktisk starter 8 ud af 10 personer deres købsproces på Google. Derfor er det væsentligt for dig, at være synlig med din hjemmeside netop når forbrugerne søger efter dine varer eller ydelser. Det er her SEO spiller en afgørende rolle.

Hvad er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization, på dansk søgemaskineoptimering. Begrebet omfatter det arbejde der ligger i at optimere hjemmesider, så der opnås bedst mulig placering i søgeresultaterne. Grundlæggende handler det om at gøre hjemmesider søgbare, så de dukker op på de søgeord, som er relevante for virksomheden, når kunderne søger efter deres ydelser eller service.

Når en potentiel kunde eksempelvis søger på tømrer Herning på Google, er det aktuelt for den lokale tømrervirksomhed i Herning, at dukke op i søgeresultaterne. Formår man dette, vil man ikke mindst opnå synlighed, men også potentiel kunne tiltrække mere trafik til sin hjemmeside.

Hvorfor skal jeg fokusere på SEO?

Det nytter ikke noget at have en hjemmeside, hvis man ikke er synlig på de ydelser eller service, man tilbyder. SEO hjælper dig netop til større synlighed, som potentielt kan føre til flere besøgende til hjemmesiden. Typisk vil man bestræbe sig efter en side 1 placering, da det er de færreste brugere der bevæger sig over på side 2. Vi vil som brugere i dag have information hurtigere og hurtigere. Derfor er det vigtigt at sigte efter topplaceringerne på side 1.

Hvordan laver jeg søgemaskineoptimering?

Mange er af den opfattelse, at SEO er noget du tilføjer til din hjemmeside, og så er du færdig. SEO er en proces der sker løbende over tid, hvor man producerer, optimerer og tester de faktorer søgemaskinerne kigger på, når de rangerer en hjemmeside.

Der er over 200 parametre at forholde sig til, når man arbejder med SEO, hvilket man overordnet kan inddele i to hovedområder, nemlig on-page og off-page optimering. On-page optimering er optimering af alle de faktorer på selve hjemmesiden, der har en indflydelse på rangeringen. Eksempelvis indhold, titler, billeder og meget mere. Off-page optimering, er optimering af de faktorer uden for hjemmesiden, som man ikke har en direkte indflydelse på, men som alligevel påvirker rangeringen. Eksempelvis indgående links til siden. Links fungere som henvisninger og anbefalinger til hjemmesiden, derfor skal man have en strategi for at anskaffe sig disse.

Når du skal optimere din hjemmeside, er det også vigtigt, at have en forståelse for de søgeord og fraser der efterspørges, samt konkurrencen herpå, så man opnår synlighed overfor kunderne. Er konkurrencen på et søgeord for stor, kan det være svært at opnå synlighed, og så er det måske bedre at fokusere på nogle andre ord og fraser. De udvalgte søgeord skal nemlig optimeres igennem indholdet på siden for at hjemmesiden kan findes i søgeresultaterne.

Bør min virksomhed anvende SEO?

Nogle virksomheder har mere brug for SEO end andre. Hvis du har en hjemmeside, hvor målgruppen har mulighed for at søge efter dine ydelser eller service, så er SEO en mulighed for at fremme din virksomhed.

Ønsker du at vide om din virksomhed har brug for en SEO-strategi, så få hjælp til SEO, så kontakt:

Tlf.: 96 26 25 83
E-mail: stefani@konceptas.dk

Stefani Thomsen
Skrevet af Stefani Thomsen

Skriv til: stt@herningfolkeblad.dk

Stefani er SEO-specialist, og står hovedsageligt for at optimere søgeresultaterne for virksomheders services og ydelser.

Seneste artikler