5 ONLINE MARKETING TRENDS
DU SKAL VÆRE PÅ FORKANT MED

Der sker hele tiden nye trends og tendenser inden for online markedsføring og det ændrer den måde, vi markedsfører os på. Det er derfor vigtigt, at holde øje med udviklingen, hvis du vil have online succes. De væsentlige tendenser, der er oppe i tiden, og som ser ud til at blomstrer langt ud i fremtiden, har vi opstillet her:

– Personliggørelse
– Kunstig intelligens
– Marketing Automation
– Micro-Moments
– Voice search

Personliggøre din markedsføring

Hvis du i dag vil nå din målgruppe gennem den enorme mængde af budskaber og reklamer de dagligt udsættes for, er det vigtigt, at du personliggøre din markedsføringsindsats.

Personlig markedsføring taler direkte til brugeren gennem bl.a. indhold, produkter og e-mails. Du kender det sikkert selv. Hvis du ser noget med dit navn, fanger det din interesse. Flere brugere klikker eksempelvis på e-mails, der adresserer dem med navn frem for almindelige e-mails, som blot skriver ”Stort udvalg af…” eller ”KÆMPE TILBUD PÅ…”.

Mange inden for markedsføringsbranchen mener, at personlig markedsføring styrker forholdet til modtageren. Virksomheder, som Netflix og Amazon forsøger allerede at udnytte dette ved at tilpasse bannere, ordrer, tekster osv. til deres brugere.

Kunstig intelligens er kommet for at blive

Kunstig intelligens er blevet buzz-ordet, alle taler om og kommer i fremtiden til at præge markedsføringbranchen endnu mere.

Kunstig intelligens kan analysere forbrugernes adfærd samt udnytte data fra sociale medier til at hjælpe virksomheder med at forstå, hvordan brugere og kunder finder deres produkter og ydelser.

Den mest udbredte form for kunstig intelligens er chatbots, som hjælper virksomheder med at automatisere og optimere deres kundeservice.

Marketing Automation vinder indpas

Flere virksomheder er begyndt at arbejde intenst med Marketing Automation. Marketing Automation er teknologiske platforme, som hjælper virksomheder med at ramme de rigtige målgrupper med de rigtige budskaber og på det rette tidspunkt. De effektiviserer din markedsføringsindsats ved at automatiserer processor og sikrer at ingen leads går tabt.

De to mest udbredte platforme for marketing automation er e-mail marketing, som udfører adfærdsbestemt automation, og så platforme som Marketo og Hubspot, der opsamler data ud fra adfærd på hjemmeside, sociale medier, e-mails osv.

Marketing automation hjælper bl.a. med områder som lead generering, segmentering, lead scoring, relation marketing med mere.

Micro-Moments eller mikro øjeblikke

Forbrugere tjekker dagligt deres smartphone over 200 gange om dagen for at løse et behov, få svar på et spørgsmål eller lignende. Disse såkaldte Micro-Moments skaber muligheder for interaktion med potentielle kunder.

Mikroøjeblikke er en ny type forbrugeradfærd som opstår, når folk kigger på deres enheder, typiske mobiltelefoner, for at reagere på et behov, gøre noget, vide noget eller købe noget. Disse Micr-Moments skaber stort potentiale for virksomheder, hvis de formår at være til stede i det øjeblik, beslutningen tages. Det handler således om, at leverer de rigtige oplysninger, nøjagtigt når kunden har brug for det.

Hvorfor er mikroøjeblikke så vigtige for virksomheder? De fragmenterer købsmønsteret, hvilket betyder at virksomheder skal revurdere kontakten med forbrugeren på en ny måde og måske overveje nye digitale touch points.

Voice search

Voice search eller stemmebaseret søgninger er et forholdsvis nyt begreb herhjemme, set i forhold til andre lande, dog er bølgen voksende. Det estimeres at søgninger gennem talekommandoer vil stige i fremtiden, hvilket ændrer den måde vi søger efter information på. Derfor er det allerede nu en god idé, at tænke voice search ind i sin search strategi, især i forhold til SEO.

Tendensen viser, at folk bruger voice search i situationer, hvor de har brug for hurtig information eller hurtige svar på spørgsmål. Derfor er det en god idé allerede nu, at tænke over hvordan folk kan have brug for hurtig information eller svar på ting om din virksomhed, ydelser og så videre. Typisk vil voice search udforme sig som spørgsmål. Derfor er det en god idé at inddrage disse spørgsmål og tilhørende svar i indholdet på din hjemmeside.

Stemmebaseret søgninger er voksende og de tænkes også ind i nyere teknologier, som eksempelvis stemmeførende apparater. Denne udvikling kan skabe store omvæltninger inden for markedsføringsverden, som vi i fremtiden må tilpasse os.

Ønsker du at vide mere om, hvordan din virksomhed kan få udbytte af disse marketing trends, så kontakt Konceptas.

Stefani Thomsen
Skrevet af Stefani Thomsen

Skriv til: stt@herningfolkeblad.dk

Stefani er SEO-specialist, og står hovedsageligt for at optimere søgeresultaterne for virksomheders services og ydelser.

Seneste artikler